Lydprøve

Foto: Andreas Bjørndalen
Det er viktig å huske på at både artister, teknikere og crew blir utsatt for store mengder og høye nivåer av lyd og støy. Det er derfor viktig at den blir gjennomført på riktig måte, for å spare alles hørsel. Det er med tanke på dette det er viktig å kontrollere lengden og volumet på lydprøven, og det er derfor viktig å ikke regne lydprøven som en siste gjennomgang av settet eller en siste øving.



En riktig gjennomført lydsjekk

For at lydnivået skal bli satt til et realistisk og behagelig nivå, anbefales det å ikke å venne øret til høy og mye lyd før lydprøve og konsert. De forskjellelige instrumentene bør sjekkes og stilles hver for seg på et realistisk volum. Først når dette er blitt gjort, bør hele bandet spille en kortere del sammen på det lydnivået som konserten skal holdes på. Det er for sent å starte kontrolltiltak under lydpørven for å redusere støy, men det er en god mulighet til å identifisere eventuelle uforutsette og trøblete støyelementer.

Det er viktig å skåne andre, både crew og medlemmer i bandet, for overdrevet eksponering for lyd og støy. Derfor bør en kun la de personene som trengs for å gjennomføre lysjekken oppholde seg i lokalet når den blir gjort. Dette gjelder også for andre musikere i bandet når instrumentene sjekkes individuelt. De som ikke er på scenen bør oppholde seg i et stille rom, som for eksempel backstage, hvor en kan ta pauser og hvile fra lyd. Dette for å la ørene ha tid til å restituere seg og ikke bli utsatt for overdrevet mengder og nivåer av lyd.

Hvis en musiker velger en å bruke ørepropper under konserten er det viktig og også bruke dem under lydprøven, slik at en venner seg til det gitte lydnivået og at lyden ikke blir satt feil. Dette både i forhold til monitor- og PA-lyd.

Husk at lydprøven er ikke bare er for musikerne, men også den eneste muligheten for "front of house"- teknikere å stille inn lydsystemet slik at det vil gi optimal mix og et trygt playbacknivå. Det er viktig at musikere og teknikere jobber sammen for at lydnivået skal være så bra og lite skadelig som mulig.


Oppdatert:
av Erica Berthelsen


Utviklet av Imaker as